Pe 21 noiembrie, Platforma Copiilor a participat la un dialog cu autoritățile, în cadrul ediției IX a Forumului Național al Drepturilor Copiilor, organizat de Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, în parteneriat cu UNICEF Moldova.
Vrem să împărtășim cu voi ceea ce s-a discutat, dar mai întâi amintim că vara aceasta, Platforma Copiilor a transmis un raport către Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului. Raportul conține opinia și experiențele mai multor copii din Moldova despre cum sunt respectate drepturile copilului la moment.
La Forumul Național al Drepturilor Copiilor, am prezentat câteva constatări din acest raportul nostru, însoțite de recomandări pentru structurile statului.
Iată aici subiectele pe care le-am adus în discuție cu autoritățile prezente:
💭Dreptul la opinie;
🏳️🌈Discriminarea copiilor LGBTQ+, copiilor de etnie romă și a copiilor refugiați;
🏳️🌈Violența față de copii;
💲Taxele informale din școli;
📚Dreptul la educație;
📖Educația sexuală în școală;
🌎📶Modul în care se abordează educația de mediu și subiecte de dezvoltare personală.
În această postare găsești cele 7 recomandări despre dreptul la opinie. 💬
Cui am adresat aceste recomandări? Autorităților – adică angajaților statului prezenți la forum, precum:
• Avocatul Poporului pentru Drepturile Copilului;
• deputați din Parlamentul Republicii Moldova;
• reprezentanți ai Ministerului Educației și Cercetării;
• angajați ai Ministerului Sănătății;
• angajați ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale
• Inspectoratului Național de Securitate Publică al Inspectoratului General al Poliției.
Vezi și tu recomandările:
Dreptul la opinie
- Oficiul Avocatului Poporului, împreună cu alte instituții, să organizeze campanii de informare a elevilor cu privire la dreptul lor de participare în elaborarea legilor.
- Oficiul Avocatului Poporului să consulte opinia copiilor cu privire la propunerile legislative, care îi vizează.
- Oficiul Avocatului Poporului să promoveze mecanismele sale de colectare a plângerilor, să investigheze și să monitorizeze plângerile depuse de copii.
- Ministerul Educației și Cercetării să asigure instruirea actorilor școlari cu privire la participarea copiilor în procesul de luare a deciziilor și punerea în practică a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliilor Elevilor.
- Ministerul Educației și Cercetării și Universitățile să dezvolte programe de pregătire a cadrelor didactice în domeniile disciplinelor opționale (educația ecologică, drepturile omului etc.).
- Administrația școlii să desfășoare campanii de informare a elevilor cu privire la rolul Consiliilor Elevilor în procesul de luarea deciziilor în școală.
- Administrația școlilor să identifice și să angajeze cadre didactice competente să predea disciplinele opționale propuse elevilor spre alegere.
Non-discriminare
- Ministerul Educației și Cercetării să stabilească parteneriate cu organizații, care lucrează în diferite domenii, pentru instruirea cadrelor didactice și a întregii comunități școlare, pe subiecte ce țin de non-discriminare, echitate, egalitate de gen și incluziune a diferitor grupuri de copii (de etnie romă, din comunitatea LGBTQI+, copii refugiați etc.)
- Ministerul Muncii și Protecției Sociale să colaboreze cu alte ministere, precum Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Sănătății etc. și alte instituții, pentru a promova Serviciul Telefonul Copilului 116 111, prin diferite canale, inclusiv digitale.
- Consiliul pentru egalitate să organizeze sesiuni de informare cu profesorii și elevii privind prevenirea și protecția împotriva discriminării.
- Universitățile să pregătească viitoarele cadre didactice, pe subiecte ce țin de drepturile omului și drepturile copilului.
- Administrația instituțiilor de învățământ să creeze mecanisme de raportare, anonime și accesibile, a cazurilor de discriminare în școală.
- Administrația instituțiilor de învățământ să colaboreze cu mediatorii comunitari pentru a spori incluziunea copiilor romi în școală și comunitate.
- Psihologul școlar să ofere suport copiilor și să păstreze confidențialitatea.
Protecție împotriva oricărei forme de violență
- Oficiul Avocatului Poporului să colaboreze cu Serviciul Telefonului Copilului pentru a definitiva un număr unic de suport, anonim, confidențial și disponibil 24/24.
- Direcțiile de învățământ să evalueze constant nivelul de pregătire a profesorilor și starea lor psihologică.
- Coordonatorul ANET să organizeze sesiuni de informare pentru elevi cu privire la prevenirea tuturor formelor de violență și sesiuni de instruire pentru profesori despre consecințele comportamentelor abuzive asupra copiilor.
- Coordonatorul ANET să monitorizeze și să raporteze cazurile de abuz din școală.
- Cadrele didactice să desfășoare orele de educație sexuală pentru toți elevii, atât pentru fete, cât și pentru băieți, ca prevenire a oricăror forme de abuz.
Dreptul la educație
- Ministerul Educației și Cercetării să introducă treptat/gradual disciplina Educație sexuală, ca disciplină de bază, dar fără sistem de evaluare. Să fie abordate subiecte legate de educație sexuală încă de la grădiniță.
- Ministerul Educației și Cercetării să includă în curriculumul la educația sexuală următoarele subiecte: relații sănătoase, senzualitate, identitate de gen, sănătate reproductivă, infecții cu transmitere sexuală (ITS), prevenirea abuzurilor și altele, ținând cont de interesul și nevoile copiilor, la fiecare etapă de dezvoltare.
- Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu alte instituții, să formeze cadrele didactice ca să poată aborda cu elevii, subiecte, precum educația sexuală și cea ecologică.
- Ministerul Educației și Cercetării să includă în curriculum școlar lecții de orientare în carieră și educație ecologică.
- Ministerul Educație și Cercetării să promoveze utilizarea manualelor digitale, atât în rândul profesorilor, cât și a elevilor.
- Centrul Național Anticorupție să organizeze campanii de informare în instituțiile de învățământ, cu scopul de a preveni colectarea taxelor informale.
………………..
Participarea copiilor la eveniment a avut loc cu suportul financiar oferit de ERIKS Development Partner. Opiniile exprimate aparțin exclusiv CIDDC și nu reflectă neapărat poziția partenerului.
………………..
#DrepturileCopilului#PlatformaCopiilor#CADO#NoiAvemCeSpune
