Campanii
Experiențele copiilor din Moldova care a apărat drepturile omului.
Înțelegem Drepturile Copilului!
Playlist
8 Videos
Drepturile copilului în video.
Drepturile copilului în imagini
Salutări din școala mea. Condițiile de igienă și sanitație din școli
Autoritățile publice restricționează scăldatul în lacurile periculoase din țară, însă nu monitorizează cum se respectă aceste restricții. Totodată, părinții sunt cei care nu acordă atenția necesară copiilor, astfel ei ajung în situații de risc. Autoare: Alexandrina, membră a Grupului de Reflecție.
Curriculum este prea încărcat, respectiv, elevii sunt suprasolicitați la scoală. Conform unui studiu realizat în orașul Chișinău de către Centru Național de Sănătate Publică, elevii se simt extenuați la școală, iar din cauza volumului mare de teme care trebuiesc pregătite acasă, copiii nu au timp liber pentru a se recrea sau a se implica în activități extrașcolare. Foto simbol. Autoare: Maria, membră a Grupul de Reflecție.
Nu toate şcolile dispun de terenuri sportive amenajate, majoritatea fiind lăsate în paragină, iar în cazul detereorării, acestea nu sunt reparate. Elevii sunt nevoiţi să desfăşoare educaţia fizică în locuri improvizate, care nu dispun de condiţiile necesare şi pot fi periculoase pentru viaţa lor. În ultimii ani s-au înregistrat cazuri în care elevii s-au traumat şi chiar au decedat din cauza echipamentului sportiv improvizat şi nesigur. Foto simbol. Autor: Vlad, membru al Grupului de Reflecție.
Din cauza numărului mare de părinți care pleacă să muncească peste hotare, circa 21% din copii au un părinte plecat peste hotare, iar în jur de 5% sunt cu ambii părinți plecați. Respectiv, pentru întreține gospodăria sau pentru a avea grijă de sine și alți membri ai familiei, acești copii sunt constrânși să îndeplinească munci gospodărești destinate adulților. Foto simbol. Autoare: Maria, membră a Grupul de Reflecție.
Copiii nu sunt învățați să comunice asertiv, să accepte diferențele dintre ei și să rezolve conflictele fără violență. Deseori, adulții sunt cei care încurajează copiii să soluționeze astfel problemele dintre ei. Foto simbol. Autor: Dumitru, membru al Grupului de Reflecție.
Școlile din orașe, unde învață un număr mai mare de copii, au buget mai mare și pot să facă mai multe investiții. Școlile din sate, însă, au buget mai mic. Din aceasta cauză nu pot să procure echipament și mobilier, să efectueze reparații și construcții, ceea ce nu le permite să creeze condiții mai bune în școală. Autor: Cristian, membru al Grupului de Reflecție.
Unele școli dispun de WC în interiorul școlii, dar în majoritatea școlilor WC-le sunt situate în afara clădirii școlii şi nu respectă condițiile sanitare. Autoare: Daria, membră a Grupului de Reflecție.
Elevii sunt impuși să lucreze câte mai mulți, 4-5, la un calculator la orele de informatică; totodată, în multe școli din mediul rural, copiii nu au acces la calculatoare și sunt nevoiți să învețe doar teorie. Autor: Cristian, membru al Grupului de Reflecție.
Deși Consiliul Elevilor este un organ de autoconducere ce trebuie să fie prezent în toate instituțiile de învățământ general, majoritatea CE există doar formal (pe hârtie) și nu sunt independente. Administrația instituției influențează desfășurarea ședințelor și opinia elevilor. Autor: Cristian, membru al Grupului de Reflecție.
Programul școlar este încărcat. De cele mai multe ori, copiii de clasele primare au nevoie de aproximativ patru ore pentru a-și face temele pentru acasă. Autoare: Daria, membră a Grupului de Reflecție.
Chiar dacă legea stipulează ca copiii începând de la 15 ani pot lucra 5-7 ore per zi, s-au întâlnit cazuri în care copiii lucrează în domeniul agriculturii peste 10 ore/zi, ceea ce contribuie la scăderea productivității școlare, dar și reprezintă un factor de risc pentru sănătatea acestora. Foto simbol. Autor: Maria, membră a Grupului de Reflecție. Close
Anual un număr mare de copii de diferite vârste sunt angajați la munci sezoniere fără ca angajatorul să încheie cu ei un contract de muncă. Deci ei sunt expuși riscului de a fi exploatați și abuzați de către adulți sau de a nu fi remunerați. Foto simbol. Autoare: Maria, membră a Grupului de Reflecție. Close
În unele şcoli, elevii sunt impuşi să efectueze diverse munci în calitate de pedeapsă pentru anumite încălcări. În unele cazuri, sunt organizate zile speciale în care elevii sunt duşi la salubrizarea diferitor teritorii din oraş, din contul orelor de studiu. Autor: Vlad, membru al Grupului de Reflecție.
Unii profesori impun elevii să lucreze pe teritoriul şcolii în schimbul diferitor beneficii, cum ar fi note mai mari la educaţia fizică, educaţia tehnologică şi altele. De foarte multe ori muncile efectuate sunt dificile şi presupun lucrul cu greutăţi mari, care pot prezenta un pericol pentru sănătatea copiilor. Autor: Vlad, membru al Grupului de Reflecție.
Mii de copii lăsați în grija bunicilor. Autoare: Nadejda, beneficiară a programului.
„M-am îmbolnăvit de dorul părinților”. Autoare: Nadejda, beneficiară a programului.
Sursa de informare despre cum să nu fii traficat atunci când mergi la muncă peste hotare. Autoare: Larisa, beneficiară a programului.
Unui copil nu-i trebuie mult – doar dragoste. Autoare: Larisa, beneficiară a programului.
